Lodzermensch

10 filmów krótkometrażowych o Łodzi

Filmy wyświetlane z angielskimi napisami

***

Bogusia Blus

Jakby z nikąd pojawia się młoda kobieta przed kamerą i pyta o ogień, żeby sobie zapalić papierosa. Rozpala się iskra i towarzyszymy jej – pokonani słowotokiem – do jej łόdzkiego mieszkania. Mόwi o dzieciństwie, o matce, ktόrą kocha, o małej cόrce, ktόrą chce wychować na dobrego człowieka, o przyjemności z naszywania na koszulce napisu „energy” i o tym , że opłaca się wierzyć w człowieka i nie dać się złamać. Nazywa się Bogusia Blus i wyznaje maksymę „Co nas nie zabije, to nas wzmocni”. Ucieleśnia motto Lodzermenszόw – coraz dalej i dalej, nawet jeśli się nie da. Niepohamowana chęć bohaterki opowiadania o sobie sprawia, że film ten jest intensywnym przeżyciem.

Regie/reżyseria – montaż/Schnitt: Dagmara Wozniak
Kamera: Julia Poliak, Dagmara Wozniak

***

Lodzermensch?
Film opowiada o micie „Lodzermensza“, o tym jak przetrwał on w pamięci i wyobrażeniu łodzian. Film pokazuje także, co widoczne jest nadal na ulicach i w szczegόlnych, rzadko odwiedzanych przez turystόw, miejscach. Głόwny wątek filmu stanowią opowiadania ludzi, ktόrzy mieszkali w Łodzi, a przede wszystkim jeszcze dzisiaj tam mieszkają.

Regie/reżyseria: Martin Karmasz / Michalina Gawelek
Kamera: Susanne Kettner
Schnitt/montaż: Michalina Gawelek

***
Łόdzkie Fragmenty – Lodzer Fragmente

Poles, Jews and Germans once shaped the history of the multicultural and polyglot industrial center Lodz. The film goes on search for traces of the “Lodzermensch” and finds wounds of the time of WW II and the post-war times. The protagonists are, among others, Lodz Germans, a daughter of a mixed Polish and German marriage and a Lodz Jew. The film does not present an unified image of the past times, but a juxtaposition of sometimes contradictory memories, views and reactions.

reżyseria: Tanja Cummings, Jakob Weiß
kamera: Jakob Weiß
montaż: Tanja Cummings

***
Spotkanie z Łodzią / Facing Łódź
Plan miasta Łodzi pomaga odwiedzającemu ją turyście jedynie w zorientowaniu się, gdzie się znajduje. Jakie historie kryje to miasto pozostaje na pierwszy rzut oka w ukryciu. Każdy tworzy sobie sam swόj plan miasta i krajobrazu. Dlatego badanie prywatnych miejsc może być wejściem od kuchni do miasta z tysiącem historii. „Facing Łódź“ pokazuje ludzi, ktόrzy robią sobie zdjęcia w małym atelie na ulicy Piotrkowskiej. Obserwujemy ich oczami fotografa. Portrety połączone zostają z ulubionymi miejscami tych ludzi w Łodzi, obojętnie czy są to miejsca prywatne, czy publiczne. Powstaje mozaika miejsc łόdzkich, w ktόrej widać rękę przypadku, z dala od znanych i publicznych miejsc.

reżyseria: Paul Hadwiger
kamera: Tomasz Winczewski
montaż: Gregor Bartsch

***
Gorączka podziemnej rzeki
Film opowiada o aktualnym braku wody i o problemach z tym związanych. Jest to poetyczny, częściowo surrealistyczny film bez wielu słόw. Poza ekologicznym znaczeniem dla miasta łόdzkie rzeki symbolizują połączenie historii z teraźniejszością. Bo osiedlenie się przemysłu tekstylnego w mieście wynika właśnie z faktu, że Łódź w przeciwieństwie do Warszawy w XIX. wieku dysponowała wystarczającą ilością powierzchni i wody. Historia rzek pokazuje symbolicznie, jak miasto straciło rolę metropolii przemysłowej i poszukuje dzisiaj nowych drόg.

reżyseria: Kamil Chomiuk
kamera: Julia Poliak
montaż: Kamil Chomiuk

***
Fuga na temat Łodzi
Film krόtkometrażowy o mieście, jak autorka i reżyserka go widzi i jako dziecko tego miasta widziała. Przeżywamy Łódź poprzez powtarzające się dźwięki i obrazy, ktόre pokazują się codziennie na ulicy, w tramwaju lub w autobusie, na podwόrkach i w domach. Obserwator składa te impulsy w jedną całość, w jeden nastrόj i w jedno uczucie, świadomie lub nieświadomie. Film jest eksperymentem, pozwala na wspόłgranie miejsc, ich historii, kultury dźwiękόw i obrazόw. Jest to film o energii miasta, jej wpływie na mieszkańcόw, na dzisiejszych Lodzermenszόw.

reżyseria: Urszula Połeć
kamera: Mihnea Popescu
montaż: Andrea Neese

***
Dziwny przypadek Księżego Młyna
Aktualnie dyskutuje się w Łodzi w kontrowersyjny sposόb przyszłość Księżego Młyna. Inwestorzy zamieniają byłe imperium niemieckiego fabrykanta Scheiblera na luksusowe apartamenty. Ich przeciwnicy natomiast chcą zachować historyczną spuściznę miasta. Film koncentruje się na grupie ludzi, ktόrzy tą dyskuję wywołali, piszą o niej lub ktόrych te zmiany bezpośrednio dotyczą. Pokazuje ludzi, ich otoczenie, ich życie, ktόre jest czasami ciężkie, czasami biedne i pełne ludzkich emocji.

reżyseria: Mathew Szymanowski
asystent reżysera: Krzysztof Chmielewski
kamera: Yori Fabian, Adam Grzybowski
montaż: Piotr Budzowski
produkcja: Mathew Szymanowski, Jakub Kawecki, Krzysztof Chmielewski
asystent produkcji: Magdalena Nebelska

***
Niebo nad Łodzią
Łódź opisywana jest w książkach historycznych jako „ziemia obiecana”, do ktόrej wyruszyło tysiące ludzi z nadzieją na osobiste i gospodarcze szczęście. A dzisiaj? Łódź ma nadal duży problem z wysokim bezrobociem. Wraz z otwarciem europejskich rynkόw pracy dla Polski pojawiła się możliwość pracy za granicą. Z lotniska Łódź –Lublinek codziennie są tanie przeloty do Dublina, Londynu, Liverpoolu itd. Kilka tysięcy łodzian poszukuje innej „ziemi obiecanej”. Niebo nad Łodzią opowiada o fenomenie migracji zarobkowej, temacie ważnym i aktualnym dla ludzi, ktόrych ona dotyczy i często bolesnym dla ich rodzin.

Lodz-Lublinek ist ein Symbol des zeitgenössischen Polen, für die dynamische Entwicklung aber auch die gesellschaftlichen Verwerfungen, die der Beitritt ins europäische Haus mit sich gebracht hat. Ein Symbol Polens auf dem Weg nach Europa.
reżyseria: Małgorzata Kozera – Topińska
kamera: Agata Wozniak
montaż: Karin Hammer

***
Ostowatsja / Zostawieni
Na terenie byłego getta żydowskiego w Łodzi powstała dzielnica robotnicza, z ktόrej dzisiaj wydaje się też nie być wyjścia. Analogia biedy i sytuacji bez wyjścia stwarza wrażenie jakby mur na drodze człowieka do spełnionego życia był nie do pokonania. Film eksperymentalny opowiada w kunsztownych obrazach o społecznych i mentalnych granicach, na ktόre napotyka człowiek.

reżyseria / kamera / montaż: Julia Poliak

***
Oddźwięk – Resonanzen
26 min
Ten film jest osobistym portretem artystki, ktόra mieszka i pracuje w Łodzi. Filmowcy towarzyszą Annie jako organistce, śpiewaczce chόralnej i grafikowi. W obrazach i wypowiedziach widzimy wewnętrzną walkę bohaterki ze społeczeństwem. Jej własna muzyka określa rytm filmu. Obserwująca kamera pokazuje intymne spojrzenie na wewnętrzne konflikty artystki.

reżyseria: Alina Cyranek
kamera: Guido Rambeck
montaż: Marc Recchia

Źródło opisów: http://lodzermensch-film.net/?page_id=12

O projekcie

Łódź nazywana była kiedyś polskim Manchesterem, wschodnim Eldorado. Miasto przyciągało w XIX i XX wieku osadników z całej Europy. Wyjątkowy rozwój Łodzi do rangi metropolii tkacko-przemysłowej ściśle łączy się z jej mulitietniczną przeszłością: polską, niemiecką, żydowską i rosyjską. Podobnie jak w biotopie, blisko z sobą współżyjąc, każdy naród odgrywał tutaj specyficzną dla siebie rolę, tworząc wkrótce przysłowiowego “Lodzermensza”, o którym wiele się kiedyś mówiło i którego nadal się wspomina.

W czasach komunizmu milczało się o tej epoce, starano się zapomnieć o przeszłości. Żydzi zniknęli, zostali zamordowani, albo wyjechali. Niemcy, którzy tutaj kiedyś znaleźli nową ojczyznę, uciekli przed Armią Czerwoną. Także w Niemczech niewiele dzisiaj wiadomo o tej wspólnej, intensywnej polsko-żydowsko-niemiecko-rosyjskiej historii – o świecie, który zaginał?

Kim właściwie był “Lodzermensz”, który nie tylko doprowadził kiedyś do zaskakującego rozwoju miasta, ale miał także wyjątkowe nastawienie do życia? Czy “Lodzer” był może prototypem Europejczyka?

Lodzermenszowie byli gospodarczo, politycznie, kulturalnie i religijnie powiązani ze wszystkimi możliwymi wpływowymi siłami na świecie. Te różnorodne koneksje działały nie tylko budująco, kryły one także w sobie konflikty. Każda grupa narodowa próbowała w inny sposób forsować swoją gospodarczą, kulturalną i polityczną pozycję, zależnie od sytuacji – gwałtownie lub też bezsilnie.

Tymi różnymi historycznymi aspektami, rozwojem i upadkiem Łodzi, szczególnymi warunkami osadnictwa (szczególnie niemieckiego), przykładową wspólpracą, jak i katastrofalnymi konfliktami zajmować się będziemy intensywnie w polsko-niemiecko-rosyjsko-żydowskich ekipach.

Jakie ślady historii widoczne są jeszcze w dzisiejszej Łodzi – co opowiadają ludzie, dzisiejsi Łodzianie, a także niemieckie, polskie, żydowskie i rosyjskie gazety, stare pałace, monumentalne fabryki i gigantyczne unieruchomione maszyny?

Źródło: http://www.eva-verein.de/PL/Lodzermensz.html

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s